PTB3: Kenapa penting untuk makan setiap 3 jam ? | My precious
My Precious~Stay Healthy and Positive
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, dan aku berlindung denganMu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan daripada penindasan orang.”

04 November 2014

PTB3: Kenapa penting untuk makan setiap 3 jam ?

Bismillah|


Kali ni saya nak kongsikan hasil pembacaan saya tentang bagaimana nak naikkan tahap metabolisme badan supaya dapat kurangkan berat badan dengan sihat. 
Tahukah kita bahawa semakin meningkat umur (especially 30 onwards), kadar metabolisma badan akan semakin menurun. 

Namun, jom kita kenal pasti apakah perkara-perkara yang boleh bantu kita menaikkan tahap metabolisma badan agar jangan rendah sangat. Di sini saya kongsikan Pelan 7 hari daripada Dr. Oz  untuk boost up metabolisma.

Hari 1 : Kita kena tahu kadar metabolisma badan kita sendiri. Boleh kira di sini
Hari 2 : Kurangkan 100 kalori saja sehari. 
Hari 3 : Tambah protein dalam hidangan. Ini kerana badan lebih suka bakar protein dari karbohidrat. protein dari Ikan lebih baik lebih lebih lagi yang kaya dengan Omega 3 fatty acid

Hari 4 : Makan setiap 3 jam. Contoh jadual makan:

  • 6-8 a.m.: Breakfast
  • 10 a.m.: Snack
  • 12-2 p.m.: Lunch
  • 3-5 p.m.: Snack
  • 5-7 p.m.: Dinner
  • Don’t eat after 8 p.m

Hari 5 : Ambil 3 jenis air sejuk : kopi ais, green tea atau air putih
Hari 6 : Ambil zinc. Zinc boleh kurangkan rasa lapar dan menaikkan tahap leptin dalam badan.
Hari 7 : Bersenam


Tara....
Jom kita cuba amalkan. 

Stay healthy, stay positive...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...