Trend suri rumah berpendapatan | My precious
My Precious~Stay Healthy and Positive
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, dan aku berlindung denganMu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan daripada penindasan orang.”

08 August 2014

Trend suri rumah berpendapatan

Bismillah |


"Saya ni tak bekerja..duduk rumah je.."
"Saya tak sampai hati nak tinggalkan anak-anak dengan pengasuh..."
"Susahnya nak cari bibik / maid sekarang ni. Tapi kalau berhenti kerja dan duduk di rumah nanti tak dapat nak belikan apa-apa untuk anak-anak"
"Saya ni rasa tak best kalau tak berduit.."
"Saya kena kerja sebab suami saya tak bergaji besar"
...
...
blablabla...
Seribu jawapan dan seribu alasan bila diajukan dilema ibu bekerja. Hakikatnya, ibu bekerja mempunyai tanggungjawab yang lebih besar kerana perlu melaksanakan tugas yang diberi majikan di samping menguruskan rumah tangga, anak-anak dan sebagainya. 
Tetapi, jika tidak bekerja dan duduk di rumah sahaja bukanlah dipandang hina kerana Rasulullah juga telah bersabda sebaik-baik isteri itu tempatnya di rumah. 
Kalau nak bekerja di rumah?...tafadhal..silakan.
Tapi bagaimana? Haa... ini kena belajar dan berguru. Ada ilmu baru lah kita dapat berstrategi dan maju ke hadapan.

Tips bekerja di rumah
1. Niat yang betul -natijahnya pun akan betul
2. Secara maya dahulu (online dan COD -Cash on delivery) - kena ada internet line, laptop/desktop, handphone/smartphone (invest untuk bayar bil bulan-bulan)
3. focus dan target secara berkala (daily, weekly, monthly, yearly)
4. mentor yang baik dan helpful
5. self-motivation yang tinggi ( kalau selalu down macamana nak buat business)
6. tahu kekuatan dan kelemahan diri (Kalau tak tahu pegi cari mentor dan tanya)
7. Business model yang sesuai (lebih banyak di rumah daripada keluar rumah. Kalau keluar rumah pun boleh bawa anak-anak. Kalau tinggalkan anak-anak dah tak meet objektif bekerja dari rumah sebab nak jaga anak-anak sendiri) 
8. tinggi kebergantungan dengan Allah (buat business bukan semata untuk diri sendiri tapi biarlah semakin dekat dengan Allah)

Itu sahaja yang terfikir masa tulis entri ini. Mungkin ada lagi.
Jemput tambah di komen entri ni.... :)

Bagi yang sedang bekerja dan terfikir untuk menjadi WAHM (working from home mother) boleh baca artikel ini. tentang apa yang anda perlu tahu sebelum berhenti kerja. Klik di SINI.

supermom surirumah


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...