Vitamin C musuh tonsilitis? | My precious
My Precious~Stay Healthy and Positive
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, dan aku berlindung denganMu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan daripada penindasan orang.”

21 September 2014

Vitamin C musuh tonsilitis?


Bismillah |

Tonsilitis atau tonsil membengkak memang agak menyeksakan dan meresahkan. Kadangkala sehingga tidak boleh menelan air liur kerana terasa sakit.
Saya adalah salah seorang penghidap tonsilitis yang tegar.
Pantang cuaca yang amat panas, makan makanan yang pedas, makanan yang berasaskan oren, minum air sejuk berais dan yang mempunyai kadar pewarna yang tinggi. 
Habis tu makan nasi semata je lah.
terpaksa melupakan sambal belacan, asam pedas, tomyam kung dan pelbagai makanan eksotik yang lain. Dan saya sentiasa melihat muka rakan-rakan yang nampak pelik kerana saya kata tak boleh makan vitamin c sebab kebanyakannya berasaskan oren!
Memang tahap antibodi saya sangat rendah dan rintangan kepada penyakit demam dan selsema sangat lemah menyebabkan saya kerap tidka sihat. Mada belum kawin tak pe lagi. Redah je. Tetapi bila dah ada anak, siapa pula yang hendak jaga makan minum mereka dan menguruskan rumah. Saya nekad mencari penawarnya.

Tetapi sekarang Alhamdulillah saya sudah semakin beransur pulih dari tonsilitis.
Saya dah boleh order air sejuk berais, makan makanan pedas lebih-lebih lagi tomyam kegemaran saya.
Saya amalkan sebiji SR Vitamin C shaklee dan sebiji zinc setiap pagi selepas breakfast. 

Jika anda juga penghidap tonsilitis, jangan biarkan ianya mengganggu rutin kehidupan anda. Bertindaklah sekarang!

Stay healthy, stay positive uols..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...