Tips buat mereka yang ada gastrik | My precious
My Precious~Stay Healthy and Positive
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, dan aku berlindung denganMu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan daripada penindasan orang.”

07 July 2014

Tips buat mereka yang ada gastrik

Bismillah..

Cerita tentang gastrik ni memang saban tahun dengar lebih-lebih lagi bila Ramadan tiba.

Orang yang menderita gastrik sahaja yang akan tahu. Orang yang tak sakit gastrik bolehlah kata macam-macam...blablabla. Saya menjaga orang yang ada gastrik dan saya tahu merata saya cari penawar untuk meredakan gastrik di bulan Ramadan. Ubat doctor memang banyak dan memang makan. Tapi yang hiba tu, kalau puasa melepek je sebab sakit perut rasa mual-senak-bloating. Doktor pernah cakap ada satu trick untuk gastrik. Masa berbuka minum susu/dairy product/vege dulu. Supaya asid dalam perut tu akan dirembeskan awal untuk mencernakannya. Tapi dah berbuka mestilah lapar kan. Keberkesanan nya hanyalah sekejap je. Makan juga macam biasa. Kadang-kadang gastrik ni boleh membuatkan cirit birit. Lagi dehydrate.

Untuk tahun ni, saya pujuk juga untuk minum ESP masa berbuka. Sebelum makan berat. Untuk 'tipu' asid dalam perut. The best is ESP memang mengenyangkan sebab protein. Alhamdulillah. Syukur, plan menjadi. Masa bangun bersahur saya tanya dia balik..."Rasa perut macam mana. Rasa banyak angin tak?"... "hmm..ok..dah tak rasa pelik dalam perut. normal je rasa"... Alhamdulillah. rasa macam nak melompat. Masa sahur saya bancuh ESP dan performance drink dan saya letak sikit mealshake. Performance drink ni untuk bagi dia tak dehydrate atau nampak lesu. Kerja terdedah dengan matahari kekadang menyebabkan air dalam badan cepat hilang. Sebenarnya duduk dalam aircond seharian juga boleh menyebabkan dehydrate juga.

Ini memang testimoni panas dari oven.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...