Sejarah suplemen....dalam hidup saya | My precious
My Precious~Stay Healthy and Positive
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, dan aku berlindung denganMu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan daripada penindasan orang.”

26 May 2014

Sejarah suplemen....dalam hidup saya

Bismillahirrahmanirrahim... Sibuk cerita pasal tips sihat saja, rasa kali ni nak cerita kenapa saya sangat obsess dengan kesihatan dan suplemen (obsess tuh...hahaha).. okies..jangan merapu sangat sudahlah.  Saya lebih focus pada kesihatan kanak-kanak sebab saya dah merasa segala macam perasaan sejak melahirkan anak yang pertama (lebih kurang 10 tahun dah berlalu). Perasaan bimbang, takut, risau, sedih, panic, jiwa kusut, depression, negative dan banyak lagi perasaan yang tak gembira.  KENAPA saya jadi macam tu?  Sebab sejak anak saya yang sulung lahir hingga dia berumur lebih kurang 6 tahun, sekali setahun mesti jadi penghuni hospital. Kadang-kadang dua kali setahun.. Allahurabbi. Tuhan saja yang tahu. Dahlah anak sulung, tak ada experience. Duduk pula jauh dari mak ayah dan mak ayah mertua, tak ada sedara mara. Bayangkanlah, masa yang sepatutnya saya bekerja banyak saya tumpukan perhatian kepada keluarga dan anak saya. Yelah, siapa yang nak tolong jagakan. Kalau demam, kena ambik cuti masa dia baru demam dan kalau Nampak tak kebah lagi, bersambung lagi sehari cuti. Dia pula kalau demam, dalam masa 10 minit, suhu dari 37 degree boleh terus jadi 39 degree. Bayangkan dalam masa 10 minit je. Walhal baru lepas makan ubat demam. Hati ibu mana yang tak risau. Kalau nak cerita air mata, saya ni bergenang air mata je hidup saya sepanjang dia membesar. Usaha?IKhtiar? Semua saya usahakan. Orang kata bagi madu, saya bagi madu. Orang kata bagi minyak zaiton, saya bagi juga. Orang kata bagi campuran madu dan habbatussauda, saya bagi juga. Nak cerita, semua makanan sunnah saya dah bagi. Tapi, anak saya sangat special. Dia alah dengan oren based dan benda yang sangat manis. Jadi semua yang saya sebut di atas, tidak berkesan pada dia malah kadang-kadang menjadikan dia lagi teruk... Bukan kata saya tak percaya makanan sunnah, cuma pada badan dia tak serasi. ..(tarik nafas sekejap..tahan air mata nak jatuh). Pernah kena sawan, pernah muka biru tak cukup oxygen sebab acute asma. Segala prescription doctor pakar , memang kat hujung lidah saya je..sebab dah hafal. Sampai sekarang, kalau dengar kawan-kawan cerita tentang masalah kesihatan anak-anak saya pun boleh advise ambik ubat apa. Ada sekali tu, saya boleh start bagi ubat apa dan doctor paed dia pun senyum sebab saya dah bagi dulu sebeblum dia cakap dan betul apa yang saya dah start bagi tu pun.. Doktor paed pun kalau cerita dengan saya pasal term2 medical saya memang dah faham macam ambil medical juga (Perasan kejap...hihi). Tapi, Alhamdulillah...semua tu dah berlalu. anak saya no 2 ni pun dulu selalu masuk hospital. Sejak saya bagi suplemen yang bukan vitamin C pada anak-anak saya, slowly mereka bina ketahanan badan dia. Syukur sangat-sangat.  So, saya faham jika ibu-ibu lain struggle nak beri yang terbaik pada anak-anak mereka. Saya pun willing bagi tips sihat khusus tentang anak-anak sebab saya dah rasa semua tu. Saya bukan belajar medic pun, saya belajar engineering. Tapi saya dapat ILMU tentang KESIHATAN kanak-kanak daripada PENGALAMAN dan hasil bacaan buku medic PAEDIATRIK (pinjam buku adik) serta perbincangan dengan adik tersayang dan DOKTOR PAED. Alhamdulillah.... Siapa kata engineer tak boleh cerita tentang KESIHATAN? Sebab ilmu Allah luas dan selagi kita rendahkan diri belajar dan belajar, Allah akan beri kita ILMU dan ILMU tu bukan hak kita SEORANG tapi KONGSIKAN lah pada orang lain yang masih mencari di luar sana. Ok, sangat panjang cerita kali ni. Kita jumpa lagi di lain entri. 
happy makan aiskrim...
  


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...